24. ledna – Mezinárodní den vzdělávání
Mír a udržitelný rozvoj. A vzdělání jako vodítko k oběma pojmům. 24. ledna se připomíná již čtvrtý Mezinárodní den vzdělávání, který vyhlásila OSN v roce 2018, aby poukázala právě na to, jak důležité je vzdělání k šíření míru a rozvoje.
Dívat se na svět z té lepší stránky je vždy lepší, než být pesimista. Jsou ale statistiky, u kterých je optimistický pohled ještě o kus složitější než u jiných. Řeč je o oblasti vzdělávání. „Přibližně pětina dětí v současnosti vyrůstá bez vzdělání. Pandemie covid-19, která v předloňském roce zachvátila celý svět, v mnoha oblastech krizi ve vzdělávání ještě prohloubila. Celkem 258 milionů dětí a mládeže nechodí do školy,“ uvedlo Ministerstvo zahraničních věcí ČR. Situace je horší u dívek než u chlapců. Na 100 chlapců mimo školní lavice připadá 123 děvčat. Přitom Hans Rosling ve své knize Faktomluva uvádí, že „vzdělání dívek je jedním z nejlepších nápadů lidstva. Pracovní síla se diverzifikuje, společnost dokáže činit kvalitnější rozhodnutí a vyřešit více problémů. Je to pozitivní spirála – jeden kladný impulz vyvolává další“. Pro nás v České republice je představa nedosažitelného vzdělávání velmi složitá.
Ze světového pohledu na věc je zřejmé, že nejde o nic ojedinělého. Doporučuji přečíst knihu Vzdělaná od americké autorky Tary Westoverové. Kniha Vzdělaná je její autobiografií, která v roce 2018 vyvolala senzaci na knižním trhu. Dle mého názoru velmi oprávněně.
Autorka článku: Stanislava Frantová
Zdroj fotky: pexels.com